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Mould

2019 by YOSUKE MATSUSHITA

Melamine sponge, FRP Resin

松下陽亮

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Most of our daily products are manufactured under the standard to meet the aesthetic and needs for general public. As a result, those products are being just appropriate and homogeneous. Getting used to “homogeneity”, the outcome of modernization and industrialization, people’s curiosity and humanity is weakened. The relationship between human beings and objects or spaces are becoming more ostensible. Mould is designed by pouring resin inside a 10mm diameter hole opened in a large Melamine sponge. The force of gravity gives birth to the shape by pulling the resin fluid down and letting it sink into the sponge. Excavating from the sponge after solidification, Mould emerges. Users get to touch the inhomogeneous surface, and it conveys a straightforward expression like a primitive experience back to the users. Beneath the rough and irregular surface, hidden the manufacturing process. It is this hidden message that can reassess the value, redefine the meaning and find various perspectives as objects inside products. Not as consumers getting in touch with surrounding objects, instead, we ought to use objects as media, through which each person has his/her own stories and values. This could become the staring point to generate closer relationship between people and objects.

我々が日常的に使うプロダクトの多くは、見た目や機能が大衆を対象にして最適化された均質な物である。現代化と産業化によって生み出された「均質性」に慣れることで好奇心や人間性さえ薄れ、我々と物や空間との関係性をより表面的にしている。「Mould」は、大きなメラミンスポンジに直径10mmほどの通し穴を開け、そこに流し込んだ樹脂がスポンジの浸透と重力により成形され、掘り出すことで姿が現れる。使用者自らが手を加えて、均質ではないが原体験的なストーリーとその痕跡を物に宿らせるというプロセスを含むことでプロダクトの新しい価値や在り方、物としての多様性を見つけることができると考えた。ただの消費者として身の回りの物に接するのではなく、その物を通して、人々がそれぞれの多様なストーリーや価値観を持つことで、社会での人と物のより密度の高い関係性を作るきっかけになるのではないだろうか。